onsdag 17 december 2008

Underbart goda CornFlakes Crisps

Jag och barnen har börjat med årets julgodis. Först ut blev premiär för det här, CornFlakes Crisp. Åhhhh, så goda dom blev *dregglar*. Dessa kan jag verkligen rekommendera.
Var jag hittat recetptet? Hos Leila såklart :D







Ingredienser:
100 g ljus mjölkchoklad
1 block (250 g) nougat
1 burk (350 g) nutella
1 l cornflakes
300 g mörk kvalitetschoklad 70 % (jag tog 55% choklad från bakhyllan)




Gör så här:
1. Hacka den ljusa mjölkchokladen och smält den tillsammans med tärnad nougat och nutella i ett vattenbad (i en stor skål över en kastrull med kokande vatten). Ta av skålen från värmen.
2. Vänd försiktigt ner cornflakes i chokladblandningen.
3. Häll ut detta i en liten rektangulär form, 26 x 13 cm klädd med bakplåtspapper. Packa försiktigt ihop smeten så att inga lufthål uppstår.
4. Låt stelna i kylen och skär kakan i 2 x 4 cm breda bars/bitar.
5. Finhacka den mörka chokladen. Smält 1/3 av den i ett vattenbad, tag av skålen från värmen och rör i resten av chokladen tills allt smält. Låt svalna under omrörning till cirka 28 grader.
6. Doppa bitarna i choklad, gärna med hjälp av en gaffel. Låt dem rinna av på ett galler (med bakplåtspapper under).

Jag hade bara ett litet galler som blev fullt fort så jag använde grillpinnar på en plåt i stället.

1 kommentar:

Anonym sa...

Det ser lika mumsigt som den vi brukar ha som liknar din, som jag hittat på.

Smälter bara chokladen (vattenbad)
Blanda ner cornflakes o russin och klicka ut på bakplåtspapper.
Chokladen ska "nästan" inte kunna täcka flakes o russinen.

Det är gott o lätt och barnen kan hjälpa till också, det är bra :)